Zdrowie z koktajlu

Zdrowie z koktajlu

 

Koktajle od kilku lat triumfują w różnego rodzaju dietach zdrowotnych i odchudzających. Zastąpiły soki wyciskane przewyższając je swoją wartością odżywczą. Na czym polega ich fenomen i co może dać nam ich regularne spożywanie.

 

Czym jest koktajl?

Koktajle to najczęściej zmiksowane owoce, warzywa. Mogą być z dodatkiem mleka, jogurtu, napoju roślinnego. Mogą mieć również różne konsystencje – od płynnej do półpłynnej. Gęste koktajle powstające tylko ze zmiksowanych owoców często nazywane są smoothie.

Z czego można przygotować koktajl?

Do koktajlu nadają się niemal wszystkie owoce. Najczęściej stosuje się bazę pod postacią banana, awokado, gruszka, mango, ananasa, papai, melona. Owoce te nadają odpowiedniej tekstury i gęstości. Barwę koktajlu uzyskuje się najczęściej poprzez dodatek borówek, jagód, malin, truskawek, kiwi czy wiśni. Dodatek cytrusów – cytryny, limonki czy pomarańczy zapobiega ciemnieniu koktajlu przygotowanego z bananów czy awokado. Do koktajlu stosuje się zwykle warzywne dodatki w postaci szpinaku, jarmużu, natki pietruszki, pomidorów, ogórków, buraczków czy marchewki.

Oprócz owoców i warzyw w koktajlu mogą znaleźć się mleko, jogurt, kefir, maślanka, napar z herbaty zielonej i ziołowej, soki owocowe, pestki, nasiona i orzechy oraz napoje roślinne – mleko kokosowe, migdałowe, sojowe, ryżowe czy owsiane. Niektórzy preferują koktajle dosładzane miodem czy syropem z agawy choć nie jest to konieczne – owoce i tak są słodkie.

Czy koktajle są zdrowe?

Koktajle to prawdziwa bomba odżywcza. Przygotowywane ze świeżych owoców i warzyw zachowują pełnię witamin i składników mineralnych. Takie koktajle owocowe lub warzywno-owocowe mają szczególnie dużo witaminy C, witamin z grupy B, beta-karotenu, miedzi, żelaza, potasu, cynku, kwasu foliowego i wapnia. Najmniej kaloryczne będą koktajle warzywne lub warzywno-owocowe. Najbardziej kaloryczne będą te przygotowywane na bazie mleka kokosowego czy z dodatkami takimi jak suszone owoce, pestki i nasiona, orzechy lub miód. Kaloryczność koktajlu podnosi również zastosowanie takich owoców jak banan, awokado czy winogrona.

Koktajle w odróżnieniu od soków wyciskanych mają więcej błonnika pokarmowego. Błonnik to sprzymierzeniec wszystkich osób odchudzających się, gdyż daje uczucie sytości, dba o prawidłową perystaltykę jelit i mikroflorę przewodu pokarmowego.

Koktajle to łatwy sposób na przemycenie do diety tych najcenniejszych warzyw – zielono liściastych. Nie każdy jest w stanie zjeść szpinak, jarmuż (najzdrowsze warzywo na świecie) czy pół pęczka natki pietruszki. Za to zmiksowane z owocami mają smak łatwiejszy do zaakceptowania. Koktajle świetnie zastępują słodycze. Pozwalają zaspokoić głód na „coś słodkiego” a przy tym nie są to tylko puste kalorie. To również świetny sposób na włączenie do diety takich produktów jak superfoods. Chia, jagody goji, spirulina czy ostropest smakują najlepiej w koktajlach.

Oto kilka przykładów jak koktajl może poprawić zdrowie:

– koktajle na bazie mlecznych napojów fermentowanych – poprawiają mikroflorę jelitową

– koktajle z wykorzystaniem szpinaku, jarmużu i buraka – mają działanie krwiotwórcze i przeciwdziałają anemii

– koktajle na bazie jogurtu i bananów – doskonałe źródło białka i szybko przyswajanych węglowodanów po treningu

– koktajle z owoców i warzyw szczególnie bogatych w witaminę C – poprawiają odporność oraz wspierają produkcję kolagenu dzięki czemu skóra wygląda młodziej.

Aby odczuć poprawę zdrowia czy samopoczucia dzięki koktajlom – powinno się je pić regularnie. Stosuje się je jako posiłek a nie przekąskę –traktujmy je więc jako II śniadanie lub podwieczorek a nie coś dodatkowego.

 

Zespół DietDay catering dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.