Dieta wegetariańska – korzyści dla organizmu

Dieta wegetariańska – korzyści dla zdrowia

 

 

Dieta wegetariańska to sposób odżywiania znany od dawna. Najczęściej kojarzona jest po prostu z niespożywaniem mięsa. Wegetarianizm ma jednak wiele odmian – mniej lub bardziej ograniczających spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego. Jak dowodzą badania naukowe wegetariański sposób odżywiania niesie ze sobą wiele korzyści dla zdrowia.

 

Odmiany wegetarianizmu

Wyróżnia się kilka odmian diety wegetariańskiej:

– dieta semiwegetariańska – dopuszcza spożywanie drobiu

– laktoowowegetarianizm – dopuszcza spożywanie jaj, mleka i produktów mlecznych

– laktowegetariańska – z produktów pochodzenia zwierzęcego spożywają tylko mleko i produkty mleczne

– laktoowopescowegetarianizm – dopuszcza spożywanie jaj, mleka i dodatkowo również ryb

– weganizm – nie spożywanie jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego nawet np. miodu

– witarianizm i frutarianizm – najbardziej restrykcyjne odmiany wegetarianizmu zakładające np. spożywanie tylko owoców, które same spadły z drzewa lub nie spożywanie posiłków poddawanych obróbce cieplnej.

 

Korzyści zdrowotne

Dieta wegetariańska jest dietą bardzo korzystną dla zdrowia. Jej stosowanie zapobiega chorobom, ale również może wspomóc leczenie niektórych chorób.

Wegetarianie bardzo rzadko zapadają na nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia spowodowane zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi czy chociażby cukrzycę typy II i otyłości.

Zastosowanie diety wegetariańskiej może pomóc osobom z podwyższonym poziomem glukozy we krwi, zmniejszyć nadciśnienie tętnicze czy cofnąć zmiany miażdżycowe spowodowane spożywaniem nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Diety wegetariańskie zawierają sporą ilość błonnika pokarmowego, który wiąże cholesterol w przewodzie pokarmowych i w ten sposób obniża jego poziom we krwi. Stosowanie zaś niskotłuszczowej diety wegetariańskiej może przyczynić się do zmniejszenia nadmiernej masy ciała. Nawet, jeśli do tej pory stosowaliśmy dietę „tradycyjną” nic nie stoi na przeszkodzie, aby przejść na wegetariański sposób odżywiania. Osoby z problemami zdrowotnymi zawsze powinny zasięgnąć porady lekarza prowadzącego i zgłosić się do specjalisty – dietetyka w celu odpowiedniego zbilansowania takiej diety.
Czy są jakieś szczególne zalecenia?

Dieta wegetariańska a głównie ta całkowicie eliminująca produkty zwierzęce jest zwykle niedoborowa w witaminę B12 i D3. Aby temu zapobiec poleca się korzystanie np. z napojów roślinnych wzbogacanych w te niedoborowe składniki. W niektórych przypadkach należy również rozważyć ich suplementację.

 

Kto może stosować dietę wegetariańską?

Dieta ta jest odpowiednia dla każdego. Warunek jest jeden – musi być odpowiednio zbilansowana, aby nie dopuścić do poważnych niedoborów składników odżywczych. Osoby, które zaczynają odżywiać się w ten sposób np. w celach zdrowotnych często pozostają na tej diecie na dłużej. Chodzi nie tylko o poprawę zdrowia czy lepsze samopoczucie, ale również o walory smakowe. Przed zastosowaniem tego typu odżywiania warto poświęcić nieco czasu i poznać takie zagadnienia jak zasady komplementowania aminokwasów, asortyment produktów stosowanych w diecie wegetariańskiej itp. Można również od razu wybrać wegetariański wariant w diecie naszego cateringu.

Dieta wegetariańska w cateringu to bezmięsne, zbilansowane jadłospisy występujące w kilku kalorycznościach. Bazujemy na świeżych warzywach i owocach, produktach zbożowych, suchych nasionach roślin strączkowych, orzechach, pestkach, zdrowych tłuszczach z dodatkiem produktów mlecznych. Każdy może więc dopasować dietę do indywidualnych potrzeb.

 

Zespół DietDay Catering Dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.