Probiotyki – dlaczego warto o nich pamiętać?

Probiotyki to nic innego, jak bakterie probiotyczne, które zasiedlając nasze jelita wywołują pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Ten dobroczynny wpływ nie kończy się tylko na działaniu miejscowym – w jelitach, ale objawia się jako działanie ogólnoustrojowe.

Jelito grube człowieka zasiedlone jest przez około 400 różnych szczepów bakterii, a proces kolonizacji ma swój początek już w okresie noworodkowym i trwa do końca życia. Równowaga w zachowaniu mikroflory jelitowej ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Skład naszej mikroflory jelitowej podlega ciągłym zmianom. Stan mikroflory zależny od wielu czynników m.in. od wieku, stanu zdrowia i przyjmowanych leków (np. antybiotyków) i stylu odżywiania. Zmniejszenie naturalnej i niezbędnej flory jelitowej jest czynnikiem nadmiernego rozwoju drobnoustrojów potencjalnie patogennych. Dzieje się tak m.in. podczas kuracji antybiotykami, gdzie najczęstszym powikłaniem antybiotykoterapii są biegunki. Leczenie biegunek podczas przyjmowania antybiotyków jest leczeniem objawowym, polegajacym głównie na stosowaniu płynów nawadniających i stabilizujących gospodarkę wodno-elektrolitową oraz zastosowanie probiotyków.

Mechanizm działania bakterii probiotycznych jest złożony i oparty na kilku najważniejszych zdolnościach:

– bakterie probiotyczne rywalizują o miejsca receptorowe na enterocytach jelita z bakteriami potencjalnie chorobotwórczymi

– obniżają pH treści jelitowej poprzez produkcję kwasu mlekowego oraz krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych;

– wytwarzają substancji o działaniu bakteriostatycznym

– uszczelniają barierę ochronną w jelitach

– działają na układ immunologiczny, poprawiają odporność organizmu na ataki patogenów chorobotwórczych

Dzięki temu liczne badania naukowe wykazały, że spożywanie bakterii probiotycznych w celu optymalizacji mikroflory naszych jelit przyczynia się do m.in:

– wywierania korzystnego wpływu na układ odpornościowy,

– zapobieganie infekcjom i stanom zapalnym układu moczowego,

– wspomaganie trawienia, zapobieganie i leczenie biegunek

– leczenie kamicy nerkowej,

– pomoc w leczeniu infekcji wywołanych przez bakterie oporne na działanie antybiotyku

– obniżanie cholesterolu i wywieranie pozytywnego wpływu na czynność wątroby

– wspomaganie odchudzania

Bakterie probiotyczne do naszego organizmu można dostarczyć poprzez:

– przyjmowanie preparatów bakterii probiotycznych (suplementy diety)

– spożycie żywności zawierającej bakterie probiotyczne

Żywność bogata w naturalne bakterie probiotyczne to fermentowane produkty mleczne – jogurt, maślanka, kefir, zsiadłe mleko oraz mleko acidofilne. Bakterie probiotyczne znajdują się również w kiszonkach – kapuście kiszonej, kiszonych ogórkach, chlebie wypiekanych na naturalnym zakwasie oraz kiszonych warzywach czy owocach.

Spożywanie produktów bogatych w bakterie probiotyczne jest najlepszym sposobem dbania o stan naszej mikroflory jelitowej. Dzięki temu dostarczamy kilka różnych szczepów bakterii z czego każdy może mieć odmienne działanie na organizm. Samo spożycie bakterii probiotycznych to dopiero początek drogi ku zachowaniu prawidłowej mikroflory. Warto zadbać również o dietę sprzyjającą zasiedlenie dobrych bakterii w naszych jelitach. Warto zrezygnować ze spożycia cukru rafinowanego oraz zadbanie o spożycie prebiotyków. Prebiotyk to nic innego jak pożywka dla bakterii umożliwiająca ich wzrost. Prebiotykami są m.in. niektóre formy błonnika pokarmowego które znajdziemy w bananach, cebuli, czosnku, szparagach i cykorii.

 

Zespół DietDay catering dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.