Regularność posiłków i ich ilość – dlaczego są tak ważne?

Regularność posiłków i ich ilość – dlaczego są tak ważne?

 

Na nasze zachowania żywieniowe wpływ mają nie tylko wzorce wyniesione z domu, ale równie obecny styl życia. Brakiem czasu i pośpiechem często tłumaczymy opuszczanie posiłków, niejedzenie śniadań itp. Tymczasem, jak podają badania naukowe jedzenie 5 posiłków w regularnych odstępach czasu sprzyja zachowaniu zdrowia.

Mówiąc o 5 posiłkach mamy na myśli 3 posiłki główne, czyli śniadanie, obiad i kolację oraz 2 mniejsze posiłki, czyli II śniadanie i podwieczorek. Najwięcej kalorii przypada na obiad, bo około 35%. Śniadanie i kolacja to po 20-25% naszego całodziennego zapotrzebowania kalorycznego.

Posiłki powinny być spożywane w regularnych odstępach czasu. Najlepiej, jeśli przerwa między posiłkami nie jest dłuższa niż 3-4 godziny. Przykładowo dla osoby, która zaczyna dzień o 6:30 optymalny rozkład godzin posiłków to:

– 7:00 Śniadanie

– 10: 00 II Śniadanie

– 13:00 Obiad

– 16:00 Podwieczorek

– 19:00 Kolacja

Jeśli przerwa między jednym a drugim posiłkiem jest dłuższa niż 5 godzin to dochodzi do spowolnienia metabolizmu. Może dojść również do hipoglikemii, czyli spadku poziomu glukozy we krwi znacznie poniżej bezpiecznej normy. Zatem regularne spożywanie posiłków przyczynia się do utrzymywania stabilnego poziomu glukozy we krwi. Daje nam to poczucie przypływu energii przez cały dzień, lepiej pracujemy, mamy lepsze samopoczucie, nie jesteśmy senni a cały organizm pracuje bardziej wydajnie.

Jeśli spożywamy posiłki w regularnych odstępach to organizm ma dostarczane kalorie w ilościach które na bieżąco może wykorzystywać. Tempo metabolizmu jest wysokie a kalorie przetwarzane są na energię. Przykładowo, jeśli nasze zapotrzebowanie kaloryczne plasuje się na poziomie 1000 kcal to organizm lepiej spali tę ilość kalorii podzieloną na 5 mniejszych posiłków. Jeśli takie zapotrzebowanie kaloryczne dostarczymy organizmowi w 2-3 dużych posiłkach to część kalorii zostanie zamieniona w energię a nadwyżka niestety zostanie zmagazynowana w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego u osób odchudzających się omijanie posiłków nie przynosi efektów w postaci spadku masy ciała.

Nie bez powodu śniadanie określane jest jako najważniejszy posiłek i warto go spożywać do godziny po przebudzeniu. Osoby które nie jedzą śniadań częściej sięgają w ciągu dnia po niezdrowe przekąski. Częściej również doświadczają napadów silnego głodu w godzinach wieczornych, gdzie często nie kontrolują już ilości spożywanej żywności.

Według badań naukowych osoby spożywające 5 posiłków o regularnych porach rzadziej cierpią z powodu podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi, chorują na insulinooporność, otyłość, choroby układu krążenia czy cukrzycę typu 2.

Nowoczesny styl życia, pośpiech i długie godziny spędzone w pracy mogą wydawać się przeszkodą nie do pokonania na drodze do regularnego spożywania posiłków. Tu z pomocą mogą przyjść posiłki dostarczane przez catering dietetyczny. Każdy zestaw to 5 posiłków o określonej ilości kalorii, tak aby organizm miał przez cały dzień zapewniony stały dowóz witamin, składników mineralnych i odżywczych.

 

Zespół Dietday

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.