Woda najlepsza do picia

Woda – najlepsza do picia

 

O potrzebie picia wody robi się szczególnie głośno przy okazji upałów. Tymczasem woda jest najlepsza do picia przez cały rok. Ważne jest nie tylko ile wody wypijamy ale również jaką wodę pijemy.

 

Rola wody w organizmie

Ciało człowieka składa się w ponad 60% z wody. Bez niej nie mogłoby przebiegać wiele procesów chemicznych i metabolicznych w organizmie. Woda bierze udział m.in.: w utrzymywaniu stałej ciepłoty ciała, jest naturalnym nawilżaczem oka czy rdzenia kręgowego, jest rozpuszczalnikiem, dzięki czemu bierze udział w procesie transportu składników odżywczych czy trawienia. Oczyszcza organizm i pomaga usuwać zbędne metabolity i toksyny. Stąd tak ważne staje się picie odpowiedniej ilości wody.

 

Dlaczego woda jest najlepsza?

Woda – o czym niewielu z nas wie – jest źródłem składników mineralnych jak wapń, magnez, sód i potas. Odpowiednia jest dla osób w każdym wieku. Woda nie ma kalorii, nie zawiera żadnych ulepszaczy. Dostępne w sklepach napoje czy wody smakowe mają zwykle spory dodatek cukru, sztucznych substancji słodzących, barwników i konserwantów. Są źródłem dodatkowych pustych kalorii. Woda jest sprzymierzeńcem osób uprawiających sport i odchudzających się.

 

Jaka wodę wybrać?

Możemy wybierać spośród wód butelkowych, oligoceńskich, leczniczych czy po prostu wody kranowej. Wśród wód butelkowych wymienić można wody źródlane i mineralne. Wody źródlane mają zwykle niższą zawartość składników mineralnych. Będą one odpowiednie dla małych dzieci. Wody mineralne mogą być nisko, średnio i wysokozmineralizowane. Są one dobrym źródłem składników mineralnych. Szczególnie wody z wysoką zawartością składników mineralnych ( powyżej 1500 mg/l) mogą być dobrym uzupełnieniem minerałów u osób z niedoborami pokarmowymi. Są one również polecane dla osób o zwiększonej aktywności fizycznej, sportowców i podczas upałów, – czyli tam gdzie tracimy najwięcej wody, np. z potem. Wody średniozmineralizowane będą odpowiednie do codziennego spożycia a wody niskozmineralizowane mogą służyć np. do gotowania posiłków. Dla dzieci, osób starszych i cierpiących na nadciśnienie tętnicze zaleca się wody niskosodowe.

Wody lecznicze o specyficznym składzie pochodzące z ujęć np. w uzdrowiskach mogą być spożywane okazjonalnie po konsultacji z lekarzem.

 

Ile wody potrzebujemy?

Mitem jest hasło nawołujące do picia 8 szklanek wody dziennie. Każdy z nas jest inny i również mamy inne zapotrzebowanie na wodę. Aby poznać swoje indywidualne zapotrzebowanie na wodę wystarczy proste obliczenie:

Zapotrzebowanie na wodę = masa ciała w kg * 30 ml.

Dla przykładu: osoba o wadze 80 kg będzie potrzebowała minimum 2400 ml wody na dobę. Jest to ilość minimalna gdyż zapotrzebowanie na wodę rośnie: w trakcie uprawiania sportu, podczas ciąży i laktacji, w upalne dni, przy diecie bogatej w błonnik lub w trakcie choroby i gorączki.

 

Jak pić wodę?

Picia wody trzeba się nauczyć. Nie jest najlepszym pomysłem wypicie od razu szklanki wody i zrobienie sobie kilku godzin przerwy. Lepsze jest picie np., 50 ml wody, co 30 minut, dzięki czemu organizm na bieżąco ma uzupełniane straty wody. Uwaga – pragnienie jest już sygnałem odwodnienia organizmu, lepiej mu zapobiegać pijąc regularnie małe ilości wody niż później łagodzić skutki odwodnienia.

 

Zespół Diet Day catering dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.