Zamienniki cukru w diecie

Zamienniki cukru w diecie

 

Cukier stołowy czyli sacharoza to często stosowany przez nas produkt spożywczy. Niestety w ostatnich latach nasze jadłospisy przeładowane są ilością spożywanej sacharozy. Spożywamy duże ilości słodyczy, pieczywa cukierniczego, słodkich napojów itd. Coraz więcej produktów spożywczych zawiera w swym składzie cukier – który oprócz poprawy smaku ma również właściwości utrwalające i konserwujące żywność. Lubimy słodki smak lecz jak wiadomo cukier nie jest sprzymierzeńcem naszego zdrowia. Stąd coraz większą popularność zyskują zdrowsze zamienniki cukru.

Dlaczego cukier szkodzi?

Nadmierne spożycie cukru prowadzi do wielu chorób dietozależnych m.in. nadwagi i otyłości, chorób sercowo – naczyniowych, cukrzycy typu 2 i próchnicy zębów oraz tych  najgroźniejszych, czyli nowotworów – w tym raka trzustki. Nadmiar słodyczy w diecie przyczynia się do występowania niedoborów pokarmowych głównie witamin i składników mineralnych. Dzieje się tak dlatego, że spożywając słodycze i inne słodkie produkty nie mamy już ochoty na zjedzenie czegoś pożywnego. Słodycze zajmują miejsce wartościowej żywności w diecie a jak wiadomo – nie niosą one ze sobą nic prócz pustych kalorii. Spożywanie dużych ilości cukru może przyczyniać się do rozwoju zakażeń grzybiczych – kandydoz. Jak dowodzą badania naukowe cukier sprzyja przyleganiu grzybów Candida do nabłonka komórek ludzkiego organizmu powodując w ten sposób zakażenie. Nadmierne spożycie cukru to również potęgowanie wytwarzania markerów stanu zapalnego. Takie stale wytwarzane czynniki podsycają przewlekły stan zapalny w organizmie. Ma on wpływ na zwiększone ryzyko ujawnienia się cukrzycy typu 2 czy choroby Alzheimera,

Jakie zamienniki cukru stosować?

Wśród  substancji będących zamiennikami cukry wymienić można sztuczne słodziki oraz naturalne substancje słodzące. Do sztucznych słodzików zalicza się m.in. acesulfam K i aspartam. Niestety badania kliniczne potwierdzają ich niekorzystny wpływ na ośrodek głodu i sytości oraz masę ciała i sprzyjanie zaburzeniom metabolicznym. Do naturalnych substancji słodzących zalicza się kilka produktów, z których część oprócz słodkiego smaku ma właściwości korzystne dla naszego organizmu. Zaliczyć można do nich miód, stevię, ksylitol.

Miód to najbardziej znany i lubiany zamiennik cukru. Oprócz słodkiego smaku ma też pewne korzystne właściwości. Poleca się go m.in. do poprawy odporności, ułatwiania zasypiania, łagodzenia grypy i przeziębienia, czy jako produkt wzmacniający dla rekonwalescentów. Aby wykorzystać jego moc nie należy go podgrzewać ani dodawać do zbyt gorących napojów.

Ksylitol zwany jest inaczej cukrem brzozowym gdyż właśnie z tego drzewa się go pozyskuje. Ksylitol wykazuje działanie ochronne i zapobiegające próchnicy zębów oraz znacznie ogranicza przyleganie Candida do komórek nabłonkowych. Ma mniej kalorii niż zwykły cukier, niski indeks glikemiczny i jest polecany do stosowania przez diabetyków.

Stewia to roślina, której stosowanie jeszcze do niedawna było zabronione w UE. Teraz jest już ogólnie dostępna do stosowania. Stewia cechuje się niską kalorycznością oraz wpływa na obniżenie poposiłkowej glikemii. Spośród dostępnych zamienników cukru to właśnie dla stewii wykazano zdolność do zapobiegania niekorzystnej odpowiedzi zapalnej.

Jeśli nasza dieta jest zbilansowana, bogata w świeże warzywa i owoce to spożycie od czasu do czasu potrawy z naturalnie słodkim smakiem nie przyniesie szkody dla zdrowia. Jak z każdym produktem, również ze zdrowymi zamiennikami cukru nie można przesadzać. W naszym cateringu nie stosujemy cukru białego a jedynie miód i cukier trzcinowy w niewielkich ilościach.

 

Zespół DietDay Catering Dietetyczny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.